מה זה רפואה פונקציונלית?

רפואה פונקציונלית

מכירים את זה שאתם לא מרגישים טוב אבל כל הבדיקות אומרות שאתם בסדר, ולרופא פשוט אין מה לעשות? או שקיבלתם מרשם לתרופה מסוימת, אבל אתם צריכים גם תרופה לתופעות הלוואי? הרפואה הפונקציונלית באה לעולם מתוך רצון לפתור את האבסורדים הללו. על רגל אחת, רפואה פונקציונלית בוחנת את הדברים מהשורש, ובגלל שהשורש של כל מטופל שונה, גם דרכי הטיפול יהיו שונות בתכלית.

רפואה פונקציונלית – גישה מותאמת מטופל

הרפואה הפונקציונלית מוציאה את המחלה מהפוקוס ושמה במרכז את המטופל. זאת לא סיסמת ניו אייג'. הגנים הייחודיים של כל אחד מאתנו מעצבים את הגוף שלנו בצורה שונה – גם במחלות שמגיעות אלינו ובדרכים שבהן נרפא מהן. ברפואה הפונקציונלית השונות הגנטית שלנו מקבלת משקל של ממש בעת אבחון של מטופל, שכן גם כאשר מגיעים שני מטופלים עם אותם הסימפטומים בדיוק, המקור אצל כל אחד מהם יכול להיות שונה בתכלית. וזה גם עובד הפוך: אותה בעיה שורשית יכולה לגרום להתפתחות של סימפטומים שונים – דלקת כרונית יכולה להביא לבעיות לב אצל מטופל אחד ולדלקת מפרקים שגרונית אצל אחר.

רפואה פונקציונלית – גישה משלבת

ברפואה קונבנציונלית נוהגים לראות מקבץ סימפטומים כאוסף של אירועים נפרדים ולכן מספקים תרופה שונה לכל אחד מהם. התוצאה העגומה היא שמטופל אחד לוקח כמה תרופות לכמה סימפטומים על אף שלכולם אותו השורש. הוא יקבל מרשם לתרופה סטרואידית לבעיות עור, תרופות להורדת חומציות ולמניעת עוויתות לבעיות עיכול, משככי כאבים לכאבי ראש ותרופות נגד דיכאון למצב רוח ירוד. וכמובן תרופות נגד תופעות לוואי.

אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק

הרפואה הפונקציונלית מביטה באדם בצורה שלמה. רופא פונקציונלי מחפש את שורש הבעיה, וכשהוא עושה זאת הוא עשוי לגלות למשל שכל זה נובע מהפרעה בחיידקי המעי, ובה יש לטפל. ברפואה הפונקציונלית, כמו בחיים עצמם – כל מערכות גוף האדם קשורות זו לזו.

רפואה פונקציונלית – החשיבות של איכות החיים

כיום ההערכה במחקר היא ש90% ממה שקובע את תוחלת החיים שלנו תלוי באורח החיים שלנו, הרבה יותר מהגנטיקה. הרפואה הפונקציונלית מכירה גם בחשיבות העצומה שיש לאורח החיים בתוחלת החיים שלנו ובד ובבד יודעת שהכל קשור גם בייחודית הגנטית שלנו.

מה ההבדל בין רפואה קונבנציונלית ורפואה פונקציונלית?

רפואה קונבנציונלית עובדת כך: מזהים מחלה ומתאימים לה תרופה, ואילו ברפואה פונקציונלית, לא מחפשים את התרופה אלא את מקור המחלה.

ניקח למשל מקרה של בלוטת תריס שלא מתפקדת. זה מתחיל כך – בבדיקת דם שגרתית פתאום מזהים שיש חוסר בתירוקסין בדם. הרפואה הקונבציונלית שואלת – מה התרופה? והתשובה פשוטה: תירוקסין סינתטי שיפצה על החסר. אבל לא רק שמדובר במרשם לכל החיים, כנראה מתישהו הגוף ירגיש שיש עודף תירוקסין בדם ויצמצם את פעולת בלוטת התריס. התוצאה ברורה: הכפלה הולכת וגוברת של המינון.

אבל הרפואה הפונקציונלית שואלת שאלה אחרת – למה בלוטת התריס לא מייצרת תירוקסין? הרי יש לזה סיבה! אולי עודף אסטרוגן? פולרואיד, סויה או מתכות כבדות במזון?

הרפואה הפונקציונלית שואלת – האם הגוף באמת משתמש בתירוקסין כמו שצריך?

התירוקסין חייב לעבור שינוי צורה כדי להיקלט בגוף כמו שצריך. התירוקסין הסינתטי אולי תיקן את המדדים, אבל מי אמר שהוא בכלל עוזר למטופל. האם הוא באמת מרגיש טוב יותר?

אלו בדיקות עושים ברפואה פונקציונלית?

הרפואה הפונקציונלית חוזרת לעיקרון היסוד – הגופים שלנו שונה זה מזה. וכדי להבין בדיוק מה קורה בגוף מסוים צריך לבדוק טוב ברמה הביו-כימית. הבדיקות של הרפואה הפונקציונלית נועדו לזהות ליקויים, איזונים שהופרו, איברים לא מתפקדים, דלקות – הבדיקה המקיפה הזו נותנת לרופא תמונה מלאה על מצב המטופל.

בדיקה של מערכת העיכול תזהה אם יש ספיגה טובה של חומרים מזינים ואם חיידקי המעי במצב תקין.

בדיקה מקיפה אחרת היא של מערכת ניקוי הרעלים בגוף – הערכה של תפקודי הכבד, רעילות הגוף ומסלולי ניקוי הרעלים, מערכת החיסון, מערכות הלב וכלי הדם והלימפה ושל האיזון ההורמונלי.

הבדיקות של הרפואה הקונבנציונלית נוגעות לטווח התייחסות רחב מאוד – ממוצע האוכלוסייה, כלומר מידע סטטיסטי שהצטבר מכלל האוכלוסייה. אבל לאדם הפרטי זה לא משנה, הוא תמיד עשוי להיות זה שחורג מהממוצע…הבדיקות ברפואה הפונקציונלית מתבצעות לפי המדדים והמצב של המטופל הנוכחי שעומד לפני הרופא.

מה קורה בייעוץ רפואה פונקציונלית?

פגישת ייעוץ טיפוסית עם מטפל ברפואה פונקציונלית  ארוכה הרבה יותר מפגישה עם רופא רגיל. המטפל ישאל על הסימפטומים שלך, יבחן לעומק את התיק הרפואי שלך וכלל ההיסטוריה הרפואית שלך, אורח החיים, התפריט, ואפילו את המצב הבריאותי של אבא ואמא ושל סבא וסבתא. מטפל ברפואה פונקציונלית ישקלל גם את הגנטיקה שלך, אורח החיים וההשפעות הסביבתיות עליך, ומכל הדברים הללו יגבש תכנית מותאמת אישית לשיפור מרבי של הבריאות שלך.

מה כולל טיפול ברפואה פונקציונלית?

אחרי שנפגשתם לפגישת ייעוץ, המטפל יבנה לכם תכנית מותאמת אישית בהתאם לייחודיות הגופנית שלכם ולרצונות שלכם. התכנית יכולה לכלול שינוי תפריט ואורח חיים – כגון פעילות גופנית קבועה והפחתת סטרס – וכן תוספי תזונה ותרופות אם יש צורך בכך. העובדה שהמטפל נכנס לעומק העניין עוזרת לו לעצב תכנית מתאימה וברת השגה לאורח החיים שלך.

מה זה מטריקס?

המטריקס הוא כלי של הרפואה הפונקציונלית ומטרתו זיהוי פשוט של קשרי הגומלין בין מערכות הגוף, הסימטפומים וגורמי הסיכון של המטופל. כך אפשר להבין בצורה ברורה מה גרם למטופל לחלות ואיך יוכל להבריא.

מה זה רפואה פונקציונלית?

בקיצור נמרץ – רפואה פונקציונלית מאבחנת את השורש של בעיות בריאותיות ומעצימה מטופלים על מנת שיוכלו לשלוט בבריאות שלהם בעצמם.

היא עוזרת למטופלים להימנע מתרופות עם הליכים רפואיים שעלולים לפגוע בהם בכך שהיא גורמת להם לשנות את אורח החיים.

הרפואה הפונקציונלית  מחפשת פתרון ארוך טווח – כאשר אורח החיים משתנה לטובה, הגוף לאט לאט יתחיל להבריא את עצמו. לא מפוצצים את המטופל בתרופות שברגע שיפסיק לקחת כל ההשפעה שלהן תיעלם.

לאלו סוגי בעיות מתאימה רפואה פונקציונלית?

רפואה פונקציונלית רלוונטית יותר מכל לטיפול בבעיות כרוניות מסובכות, שאותן לרוב הרפואה הקונבנציונלית מתקשה לפתור מהשורש, "מחלות מטבוליות" כמו מחלות לב וכלי דם, סוכרת ומחלות אוטו־אימוניות. הרפואה הפונקציונלית הראתה הצלחה בהתמודדות עם מחלות כמו סוכרת, לחץ דם כבוד, מחלות לב, דיכאון, ADHD, דלקת מפרקים שגרונית, זאבת, צליאק, פסוריאזיס, אקזמה, בלוטת תריס בתפקוד נמוך, עייפות כרונית וחוסר איזון בהורמון הנשי ועוד. הרפואה הפונקציונלית היא  ה־GPS של ארץ המחלות הכרוניות.

ההסתייגות מהרפואה הפונקציונלית

הרפואה הפונקציונלית מעריכה כמה שיותר את מעורבות המטופל בטיפול. וזה קשה. יש מטופלים שהדרישה לשינוי באורח החיים ובתפריט יכולה להרתיע. הרבה אנשים מחפשים פתרון מהיר, והם עשויים להעדיף להישען על כדורים ולהמשיך בתפריט לא מאוזן מאשר להרים את הרגליים, תרתי משמע, ולצעוד לעבר השינוי הרצוי.

שיתוף מאמר ב:

תוכן הכתבה